Tips: Hvordan holde ut med familien i jula

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 12. desember 2019
/

Vil du unngå konflikter med familien i jula?

Å feire jul med familien er ikke nødvendigvis problemfritt. Kanskje har du et anstrengt forhold til svigermor, en søster du ikke går så godt sammen med, en dominerende far, eller du irriterer deg over barna til din bror. Du er ikke alene.

Hvordan du kan takle dette bedre slik at jula blir hyggeligere for alle, har Anne Lene  skrevet om  for Allers.

(Hele saken LESER DU HER hos vi.no.)

– Ja, det kan være krevende å omgås familien, trøster psykolog Cathrine Moestue.

Sammen med foreldre er det fort gjort å føle seg som barn igjen, uansett hvor gamle vi er. I livet ellers blir vi behandlet som voksne, men så kommer vi hjem og kan komme til å møte de samme mønstrene som i barndommen. Dette er mønstre som kan trigge følelser som sjalusi og irritasjon.

– Kanskje er din storesøster blitt behandlet som foreldrenes gullunge da dere var barn, og blir det fremdeles. Og nå blir også mannen og barna hennes behandlet slik. I slike situasjoner er det naturlig om vi reagerer på dette med de gamle, følelsesmessige mønstrene. Det kan gjøre vondt.

Men hva gjør vi, da, for å takle triggere fra barndom eller den evinnelige kritikken fra svigermor, svogeren som blir for full, den sutrete søsteren som klager på alt og de bortskjemte tantebarna?

Svaret er at hver og en av oss må ta ansvaret for våre egne reaksjonsmønstre. Og hele hemmeligheten er å møte forberedt.
– Det er én ting å gjøre, og det er å forberede seg mentalt, sier Moestue.

– Tenk på hva du ønsker å oppnå denne julen. Hvordan kan vi senke forventningene og kravene til oss selv? Det er ikke alt vi kan gjøre noe med, så fokuser på det vi faktisk kan gjøre noe med.

– Først må du akseptere at «jeg kan bare gjøre noe med meg». Bestem deg så for hvem du har lyst til å være når de vante irritasjonsmomentene kommer, og at du vil ta hundre prosent ansvar for dine reaksjoner. Vi har nemlig evnen til å koble på den delen av hjernen som kan overkjøre våre automatiske reaksjonsmønstre. Det er ikke så lett, og det gir ingen garanti, for det er veldig sterke mønstre i sving. Men hvis du har forberedt deg mentalt, øker sannsynligheten for at du ikke blir med i konfliktsirkelen.

Slik takler du juleselskapet
  • Bestem deg på forhånd for at du skal ta hundre prosent ansvar for dine egne reaksjoner.
  • Unngå å stresse deg opp på vei til selskapet, men tenk gode tanker, og sørg for å gjøre selve reisen til noe hyggelig.
  • Lag et manus til deg selv som du bruker når det er en konflikt i anmarsj. Tenk for eksempel at «oi, nå reagerte jeg slik jeg ikke ønsker, det kom litt brått på, jeg må roe meg ned litt». Trekk så pusten godt inn, og minn deg selv på at planen var å ha en så god jul som mulig. Da har du tatt kontroll over hva du og din hjerne skal fokusere på.
  • Finn en «nødutgang»: Kjenner du for eksempel irritasjonen vokse over svigerfar, gi deg selv tillatelse til å gå ut av huset en stund, gå på do eller noe annet for å trekke pusten.
  • Vær enig: Si heller «ja, det er jo typisk meg» hvis du merker invitasjon til konflikt.
  • Tilgi deg selv umiddelbart om du reagerer på noe: Si til deg selv: «Ja ja, nå beit jeg på kroken igjen, men jeg trener på å være tålmodig!»
    Kilde: Psykolog Cathrine Moestue
Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv