Siffer? Tall? Symbol? Hæ?

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 28. februar 2017
/

Hva er forskjellen på disse, i grunnen, hva er forvirrende med “tall” og hvordan kan vi ta oss den frihet å si at “siffer” betyr “plass”?

I boka “Hvordan fatte matte” viser Elin hvordan hun forklarer betydningen av tall og tallenes plassering. Noen lærere har påpekt hvordan vi bruker begrepene “tall”, “tallsymboler” og “siffer” og mener det er feil forklart. Så la oss forklare og presisere litt hvorfor Elin jobber med barna på den måten hun gjør for å lære dem om tall, sifre og plassverdien:

Barna blander sammen siffer, tall og antall. De lærer at 5 er ett tall, at 49 er ett tall og at 457 er et tall osv. Derfor forteller hun dem om historien til ordet siffer, som egentlig betød “plass”: Siffer (fra indisk sunya til arabisk sifr til latin cifra til tysk ziffer) betyr i utgangspunktet «tom, null» eller tom, øde» plass. Det er usikkert når siffer gikk over til å bety tall. Sifrene, altså tallsymbolene, vi har er 0 – 1 – 2 – 3 – 4 – 5- 6 – 7 – 8 – 9. 5 er for eksempel et ensifret tall. (Solvang, 2002).

Da starter de med å forestille seg at ordet siffer betyr tom plass, og at vi da kan tenke oss at vi har et tall som trenger flere enn en plass, og at vi kan skrive tall inn i de forskjellige tomme plassene. Videre forklarer hun at det er plassen og hvordan tallsymbolet som brukes sammen med tallenes plassering som bestemmer tallets verdi.

I dag bruker vi ordet siffer om tallsymbolene fra 0 til 9. Når vi da teller til 10, trenger vi to av disse sifrene og to plasser. Når vi teller til 236 trenger vi tre av disse sifrene og tre plasser, når vi teller til 4759 trenger vi fire av sifrene og fire plasser osv. På den måten får hun ryddet i begrepsforvirringen hos barna.

Elin bruker ordene tallsymbol og symboler for antall og forklarer grundig at antall finner vi ved å telle. Da må vi ofte bruke flere tallsymboler/siffer og flere plasser for å skrive antallet vi kommer fram til. Når hun er sikker på at de har forstått dette, bruker hun også ordet tall.

Målet for å forklare på denne måten, er at barna skal forstå. Når man har forstått, er man friere til å tenke, og kan dermed lettere tilegne seg enda mer matematisk forståelse.

Kilde:
Ragnar Solvang: Matematisk etymologi med historiske kommentarer, Cappelen Damm, 2002.

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv