Sara slet med læring – fikk lære å tenke

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 21. mars 2020
/

Sjarmtrollet Sara (8 år) slet med både lesing og med å lære matematikk og andre fag. Storesøsteren hennes som var to år eldre hadde ingen problemer. Det var nettopp det at foreldrene så lett kunne sammenligne de to jentenes utvikling, som gjorde at de kom til oss. De skjønte at noe var galt. Foreldrene reagerte spesielt på to ting: At Sara ikke lærte i det tempoet foreldrene mente var akseptabelt (hun klarte for eksempel ikke å si hvor mange dager det var igjen av uka). Det andre var at hun så ut til å ”stenge av” når hun skulle lære noe. Hun vred seg unna med å være søt og morsom, og sjarmerte seg ut av de vanskelige læresituasjonene. I klassen lot hun som hun var sjenert eller at hun ikke hørte.

Første gangen Sara kom til oss, hadde spesialpedagog Elin satt av to timer til henne. Men å få Sara til å høre på så lenge, kunne vi bare glemme. Sara hadde opplevd så mange ganger å ikke mestre å lære, og brent seg gang etter gang. Så å si til henne at hun nå skulle lære matematikk, var som å sette henne på en varm kokeplate: Hun hoppet av den med det samme, for der ville hun ikke være. Dette er helt vanlig: Når man gang på gang har opplevd å ikke mestre, mister man naturligvis troen på at man kan. Barna tror det er dem det er noe feil med, og de vegrer seg selvfølgelig for å måtte prøve igjen og få bekreftet at de feiler enda en gang.

Familier kommer kanskje til Elin for å få leksehjelp eller hjelp i et spesifikt fag. Men slik form for ekstraundervisning er ofte bare mer av det sammen som barna allerede ikke forstår, og det hjelper lite. Når eleven har problemer med å forstå et fag som matematikk, betyr det derimot at eleven mangler det rette grunnlaget for å lære matematikk. Derfor jobber vi med å bygge dette grunnlaget først. Og dette grunnlaget handler om at barna må bli trygge på hvordan de tenker og analyserer ved hjelp av helt grunnleggende begreper. De må med andre ord lære hvordan de tenker systematisk.

Elin og Sara begynte med å jobbe nettopp med å bygge dette grunnlaget ved hjelp av en metode som heter systematisk begrepsundervisning. Først etter at grunnlaget var på plass, kunne de fortsette med matematikklæringen. Etter et år regner Sara pluss og minus med tresifrede tall, har forstått gangetabellen, og har skjønt omkrets og areal, og har snart dreisen på å regne med Pi. Matematikk er nå blitt et av Saras favorittfag.

Det kan være veldig vanskelig for foreldre å i det hele tatt tenke seg at årsaken til at barnet vegrer seg for læring er at barnet ikke har det rette grunnlaget på plass. Det er enda vanskeligere å forstå hva dette grunnlaget er. Det er vanskelig også for lærere. At vi har lært å tenke på denne måten, er noe vi voksne enten regner med bare ”er på plass” når barnet begynner på skolen, eller noe vi ikke engang er bevisste på at vi faktisk må lære.

HVA KAN DU SOM FORELDER GJØRE:
Den gode nyheten er at foreldre selv kan lære barna sine om disse begrepene:

  • I Hjernefabrikken holder vi kurs for foreldre om dette, start med å melde deg på gratiskurset vårt, så får du mer informasjon om også andre kurs.
  • Eller bruk en av bøkene våre: Boka “Hvordan fatte matte – løsningen er enklere enn du tror” og “Hvordan fatte norsk: Systemet som gjør det lett å skrive rett” viser deg en steg-for-steg-oppskrift for hvordan du hjelper barnet ditt, helt uten at du må være “flink” faglig selv.
  • Eller, hvis vanskene er store, kan du få hjelp av en pedagog som kan begrepsundervisning.

Viktig med begrepslæring

  • Grunnleggende begreper er ord som beskriver det vi sanser i verden rundt oss, for eksempel former, antall, størrelser, farger, retninger eller plasseringer.
  • Hvis man ikke har lært å bruke disse begrepene når vi skal tenke, vil man slite med å lære fag som blant annet matematikk og norsk.
  • Begrepsundervisning handler om å lære hvordan vi bruker begreper til å informasjon med – vi bruker begreper for å tenke med.
Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv