Nervøs før eksamen?

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 24. mai 2019
/

Disse fire tipsene fra psykolog Melaine Greenberg kan hjelpe deg å roe nervene – både på eksamener og i andre situasjoner.

Rytmisk pusting:
Ro ned nervesystemet ved hjelp av denne 5-2-6-pusteteknikken: Start med å puste inn mens du teller til 5, hold pusten mens du teller til 2, og pust så ut igjen mens du teller til 6. Dette hjelper kroppen til å roe ned stressresponsen ved at du ”lurer” den til å tro at den ikke lenger er i fare.

Fokuser på ting du ser:
En annen måte å roe ned stress og bekymring på, er ved å se på og beskrive ting du ser rundt deg. Finn tre ting, enten innendørs eller utendørs, og beskriv dem for deg selv ved å navngi hvilken form, farge, størrelse og materiale de har og er laget av. Dette er en teknikk som kan bidra til å lette bekymringer og nervøsitet fordi hjernen din blir mer opptatt av det som er her og nå, istedenfor å gruble over ting som kan komme til å skje.

Se gjerne på bilder av naturen: 
Naturen har en beroligende effekt på oss, og å se på naturbilder kan hjelpe oss å roe ned stressresponser.

Knytt høyreneven:
Ved å knyte (og knyte opp) høyre neve, kan du aktivere venstre hjernehalvdel på bekostning av den høyre. Dette skal angivelig gjøre at den mer følelsesorienterte delen av hjernen blir lagt til ro til fordel for den venstre, mer logiske, og dette vil igjen dempe uro og nervøsitet.

Dropp kaffen:

Mange av oss tyr til en kaffekopp eller tre i nervøse situasjoner. Det er ikke sikkert det er lurt: For noen kan kaffedrikking øke uro og angstfølelse, blant annet ved å minske hjernens evne til å nyttiggjøre seg signalstoffet «GABA», et stoff som bidrar til å dempe angst og nervøsitet. Så hvis du allerede er nervøs for eksamen, kan kaffedrikking kanskje forverre dette. Dessuten opplever mange at mye kaffe ødelegger for nattesøvnen, og den trenger du i dagene før eksamen.

Tipsene (unntatt det om kaffen) er utarbeidet av psykolog Melaine Greenberg, forfatter av The Stress-Proof Brain: Master Your Emotional Response to Stress Using Mindfulness and Neuroplasticity. Du finner disse, og flere, her hos Psychology Today.

Se forøvrig denne artikkelen i Dagbladet med Anne Lene og lege Berit Nordstrand om hva som er lurt å spise i forbindelse med eksamen.


Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv