Kjærlige foreldre bidrar til bedre realfagslæring – spesielt hos familier med lavere inntekt

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 24. juli 2023
/

I en pressemelding fra den amerikanske psykologiforeningen APA ( the American Psychological Association) kunne vi nettopp lese om at barn som får mye, god og kjærlig omsorg som små gjør det bedre i naturfag, teknologifag, ingeniørfag og matematikk senere i skoleårene (omtalt i studien som STEM: Science, Technology, Engineering, Math). En slik omsorg innebærer å vokse opp med omsorgspersoner som både møter barnet med følelsesmessig støtte og respons, i tillegg til at de gir muligheter for kognitive utfordringer. Sammenhengen var spesielt tydelig hos barn som hadde vokst opp i familier med lavere inntekt. 

Helt konkret beskriver forskerne hvordan støtten barna får de fem første leveårene er koblet til skoleprestasjoner som femtenåringer. Barnas skoleprestasjoner ble observert og analysert både i perioden tredje til femteklasse og på ungdomsskolen. Resultatene viste at både de følelsesmessige og de kognitive stimuliene førte til bedre skoleresultater. Kognitiv stimuli er naturligvis viktig for oss alle, fordi det gir oss verktøy for å utforske og lære mer. Men i familier med lavere inntekt, var det først og fremst den følelsesmessige støtten barna opplevde som vitnet om suksess innen disse STEM-fagene, og denne sammenhengen var sterkere blant disse barna enn hos barn fra mer økonomisk ressurssterke familier. Når vi blir elsket, støttet og trodd på kan utvikler vi sosiale og emosjonell kompetanse som gjør at vi også blir i stand til å utvikle oss kognitivt og intellektuelt.

Vi vet naturligvis allerede at det er enormt viktig å jobbe for å gi alle barn og unge en god og trygg oppvekst så de utvikler seg til trygge, sunne og glade voksne. Funnene fra denne studien viser at det også er viktig for å lære matematikk og andre realfag, og – for å si det litt klisjeaktig – at kjærlighet er viktigere enn penger.

Kilde:

Bustamante, A. S. , Bermudez, V. N., Ochoa, K. D. et.al (2023). Quality of early childcare and education predicts high school STEM achievement for students from low-income backgrounds. Developmental Psychology, publisert på nett 15, juni. https://doi.org/10.1037/dev0001546 

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Det er mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2024 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: INOVEX
cartmagnifiercross
Handlekurv