Hvorfor du blir smart av fisk

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 22. mars 2020
/

Den matvaren som troner øverst på pallen over alle de som anses å være bra for hodet, er fisk. ”Du blir smart av fisk” står det iblant å lese i fete typer i ulike medier – nå også her. Spesielt blir vi smartere av slike fete typer som tunfisk og laks. (Ikke søte, fete lakris- eller gummifisk fra smågodt disken, altså, for de som måtte ønske å klamre seg til den muligheten).

Men hvorfor det? Grunnen er omega 3-fettsyrer. Og mest av alle er syrene EPA (eicosapentaenoic) og DHA (docosahexaenoic). I hvert fall er det disse to som idag er grundigst dokumentert å ha en bra mental effekt, og som det er mye av i fet fisk.

Hjernen består av ca 60% fett. Mye av dette fettet har som jobb å pakke inn og beskytte hjernecellene. Fettet vi spiser påvirker sammensetningen av dette hjernefettet, og omega 3 viser seg å ha en viktig oppgave her: De hjelper til å holde dette beskyttelseslaget fleksibelt og flytende, og hjelper dermed hjernecellene til å bli bedre i stand til å ta imot innkommende signaler. Desto mer fleksibelt og flytende dette fettlaget er, desto raskere overføres signalene.

Hvis vi får for lite omega 3, ser det ut til at kroppen vår kompenserer for denne mangelen ved å produsere en omega 6-fettsyre isteden. Da endres i så fall arbeidsforholdene: Fettlaget rundt hjernecellene våre blir mindre fleksible, vi blir mindre mottakelige for innkommende signaler og det går saktere med oss. Mer omega 3 er lik raskere tankegang, altså.

Omega 3 er viktig for mer enn å bare sørge for kjapp signaloverføring. Det ser også ut til å være en viktig ingrediens i kroppens neurologiske vekst, og dermed en faktor som kan hjelpe hjernen i et eventuelt arbeid med å reparere seg selv etter skader. Hjernescanninger på pasienter med schizofreni og Huntingtons disease (en arvelig, alvorlig form for fremadskridende hjernesvinn) viser at de som fikk behandling med omega 3-syren EPA hadde både beholdt og økt mengden hjernemasse etter 6 måneder, mens kontrollgruppen som ikke ble behandlet med EPA hadde mistet mye hjernevev. Disse pasientene som fikk EPA opplevde også forbedring i sine kognitive (tankemessige) evner , blant annet bedret korttidshukommelse og bedre konsentrasjonsevner. *)

En annen årsak til at omega 3 kan ha positiv effekt på hjernen, er at det sies å være betennelsesdempende. Både EPA og DHA er kjent for å dempe betennelser, og dette kan bidra til å bekjempe betennelsesskapende prosesser i hjernen, noe som er et kjennemerke ved store psykotiske lidelser og demens. Flere psykiatere og biokjemikere kan også vise til gode resultater i bruk av omega 3 i behandling av depresjon, og at å gi omega 3 til pasienter med depresjoner minsker symptomene deres betraktelig.

Fet fisk er altså bra for mange aspekter av vår mentale tilstand, ikke bare å ”bli smartere”. Og det å spise fet fisk – eller på andre måter sikre deg et høyere inntak av omega 3 – er dermed ganske smart i seg selv.

(PS: Fisken på bildet er et jeg hadde liggende som jeg tok en gang på et spansk fiskemarked. Det er ikke sikkert akkurat denne fisken har mye omega 3 i seg.)

*) Neuropsykiater Basant Puri, Imperial College London, april 2006

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv