Hva mener den kunstige intelligensen om sin egen rolle i skolearbeidet?

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 1. mars 2023
/

Plutselig snakker "alle" om kunstig intelligens, eller AI (Artificial Intelligence). Og det kanskje aller største paradigmeskiftet vi nå står overfor, er bruken av appen ChatGPT. 

Hva er denne ChatGPT? Skal vi frykte den? Kommer elevene til å jukse mer, lære mindre, og kan vi stole på tekster vi leser og bilder vi ser fremover? Og hva med kvaliteten på tekstene, er de gode nok til at de kan erstatte levende skribenter?

Jeg gikk rett til kilden og spurte chaten selv om å skrive cirka 3 300 ord om hvordan AI påvirker barns læring, skolearbeidet, og hva lærere og foreldre må være oppmerksomme på. Jeg fikk dette svaret, så kan du jo selv vurdere:

Artificial Intelligence (AI) er en teknologi som har blitt stadig mer vanlig i vår digitale verden. Fra stemmegjenkjenning i mobiltelefoner til anbefalinger på sosiale medieplattformer og søkemotorer, er AI nå en integrert del av mange aspekter av livene våre. AI har også potensial til å forbedre utdanningssektoren og påvirke hvordan barn lærer og arbeider på skolen.

AI og barns læring7

AI kan ha en positiv innvirkning på barns læring ved å tilpasse undervisningen til den enkelte elevs læringsstil. Ved å bruke AI-baserte læringsplattformer kan lærere identifisere elevenes individuelle læringsbehov og tilpasse undervisningen deretter. Dette kan føre til mer effektiv læring og bedre resultater for elevene. AI kan også bidra til å engasjere elevene i læringen ved å bruke interaktive teknologier som simuleringer, virtuelle virkeligheter og spill. Disse kan gjøre læringsprosessen mer underholdende og engasjerende, og dermed øke elevenes interesse og motivasjon for å lære.

AI og skolearbeidet

AI kan også bidra til å effektivisere og forbedre skolearbeidet. For eksempel kan AI- baserte verktøy bidra til å automatisere oppgaver som retting av prøver og essays, noe som kan spare lærere tid og gi raskere tilbakemelding til elevene. Videre kan AI-baserte verktøy bidra til å identifisere elevenes styrker og svakheter, og gi tilpasset veiledning for å hjelpe dem å forbedre.

AI og juksemakeri

En av bekymringene ved bruk av AI i utdanningen er at det kan gjøre det enklere for elever å jukse. AI kan for eksempel brukes til å generere falske essay-svar eller svar på multiple choice-spørsmål. Derfor er det viktig at skolene har et system på plass for å oppdage og hindre juks. Dette kan inkludere overvåkning av elevene mens de tar prøver eller bruk av programvare som kan oppdage juks.

AI og risikoen for å finne feil informasjon

En annen bekymring ved bruk av AI i utdanningen er risikoen for å finne feil informasjon. AI-baserte verktøy kan hente inn og presentere informasjon som ikke er riktig eller oppdatert. Derfor er det viktig å lære elevene hvordan de skal vurdere kilder og hvordan de kan verifisere informasjonen de finner. Lærere og foreldre kan hjelpe til med å undervise elevene om å vurdere kilder, og hvordan de kan søke etter pålitelige kilder.

AI og hva lærere og foreldre må være oppmerksomme på

Lærere og foreldre må være oppmerksomme på flere ting når det gjelder bruk av AI i skolen. For det første må de forstå hvordan AI fungerer og hvordan det kan brukes til å forbedre læringen og skolearbeidet. Lærere og foreldre bør også være klar over de potensielle risikoene som er forbundet med AI, for eksempel juks og feilinformasjon, og ta forholdsregler for å hindre dette.

Det er også viktig at lærere og foreldre forstår at AI-baserte verktøy ikke kan erstatte menneskelige lærere. Selv om AI kan hjelpe til med å tilpasse undervisningen og gi tilbakemelding, er det fremdeles behov for menneskelig interaksjon og veiledning. Lærere og foreldre bør også sørge for at elevene forstår hvordan AI fungerer og hvordan de kan bruke det på en ansvarlig måte. De bør hjelpe elevene med å utvikle kritisk tenkning og lære dem hvordan de kan vurdere kilder og informasjon som AI presenterer.

Til slutt bør lærere og foreldre være oppmerksomme på personvernet til elevene når de bruker AI-baserte verktøy. Det er viktig å sørge for at personopplysninger og data blir beskyttet og ikke misbrukt av tredjeparter.

(Denne teksten er generert av ChatGPT den 18. februar 2023. Det tok tre minutter. )

(PS: Bildet jeg har brukt her er også generert av AI ved å bruke stikkordene "AI, barn, lære, hjerne, skole, glad".)

Vil du lese mer fra meg om hjernen og læring og psyken? Se min blogg og meld deg på mitt nyhetsbrev.

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Det er mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2024 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: INOVEX
cartmagnifiercross
Handlekurv