Lærer vi av feilene våre?

Del dette:

“Vi må lære av våre feil”, hører vi, men hvor enkelt er det, egentlig?

Vi faktisk lærer mindre av feilene vi gjør enn man skulle tro.

Selvfølgelig er det å gjøre feil en viktig læringsmulighet. Og i blant er konsekvensene av en handling så store at vi husker det hele til senere, og endrer atferd deretter (altså at vi lærer).

Men stort sett lærer vi mer av å få til noe, av å mestre, enn av å gjøre noe galt.

For når vi feiler, føler vi ofte at vi dummer oss ut og ikke duger, og det er en følelse vi gjerne vil blokke ut. Derfor konsentrerer vi oss heller ikke like mye for å legge oss den nye potensielle lærdommen på minnet.

I en studie fra noen få år tilbake, testet forskerne hundrevis av deltakere som skulle svare på spørsmål. Etter testen fikk deltakerne fikk oppgitt de riktige svarene nettopp for at de skulle kunne rette på de gale svarene til neste gang. Men det klarte de ikke. De svarte altså feil også i neste runde, selv om de nå var blitt opplyst om hva som var riktig. Forskerne prøvde å oppmuntre til å lære av feilene også blant annet ved å tilby insentiver, men ingenting fungerte. Forskerne konkluderte med at dette handlet om selvtillit, og om at det føles ugreit å mislykkes, så folk simpelthen ikke orket å konsentrere seg nok.

Hvis vi faktisk er i en læringssituasjon hvor vi er motiverte for å lære, vil vi nok tåle å gjøre flere feil, nettopp fordi vi er innstilte på å lære noe, men også da er det viktig med mestringsfølelsen og gleden over å kjenne at vi klarer. Når vi gjør noe riktig, opplever vi dessuten selv hva som er den riktige, eller bedre måten, å gjøre noe på. Da er det lettere å gjenta den samme prosedyren neste gang, heller enn å måtte prøve og feile – igjen.

Men merk at denne uviljen til å lære av feil, bare gjaldt dem man gjorde selv! Det ser ut som at vi er mer positivt innstilte til å lære av andres feil, nettopp fordi det ikke fører til at vi selv føler oss dumme.

Kilde: Fra Sage Journals, Not learning from failure – the greatest failure of them all: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797619881133

Gå tilbake
Del dette:

Relaterte innlegg