Hvordan (og hvorfor) lære om ordklasser?!

Del dette:

Mange elever sliter med ordklassene.  Hvorfor skal de lære om dem? De skjønner heller ikke de rare ordene, som substantiv, verb, adjektiv, adverb, pronomen og en rekke til. 

En måte å forklare betydningen av ordklasser på, er å bruke skoleklasser som eksempel: På skolen går de i ulike klasser. Hvorfor det? Hva har alle barn i femte klasse sånn omtrent til felles som gjør at vi putter dem i samme klasse? 

Jo, det har noe med alder å gjøre, elevene som går i samme klasse er omtrent like i antall år de har levd. 

På samme måte putter vi ord i klasser. Vi deler dem ikke opp etter alder, men etter andre grunner, hva vi bruker ordene til, altså funksjon.

En ordklasse er for eksempel «adjektiv». «Ad» betyr å legge til, og adjektiv er ord som beskriver egenskaper ved substantivene. For eksempel kan en leke være gammeldags, bær kan være sure, Lene kan være blid, og bøkene i biblioteket kan være interessante.

Hvis jeg skal beskrive noe til deg, for eksempel en blomst, må jeg bruke noen adjektiver slik at du også får noen bilder i hodet av hvordan denne blomsten er. Jeg kan beskrive fargen, formen, størrelsen, hvordan den dufter, hvor blomsten har plass – for eksempel i en vase som igjen har plass på bordet – og hvorfor den har verdi for meg, hva den kostet å kjøpe, eller at den har verdi for meg fordi jeg blir glad av å se på den. Vi bruker begreper hele tiden!  

Dette kan du og barna øve på: Finn saker og ting rundt dere, og bruk ulike adjektiver og grunnleggende begreper for å beskrive tingene. Det er bare å sette i gang!

Vil du ha flere tips om hvordan du kan lære barna smarte ting, sjekk for eksempel bøkene Hvordan fatte lærevansker, Det kunne jeg jo før! og Hvordan fatte matte.

Gå tilbake
Del dette: