Vi tenker bedre når vi står

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 5. januar 2023
/

Et stadig tilbakevendende tema er hvordan man kan øke elevenes innsats og oppmerksomhet i klasserommet. I en undersøkelse fra 2015 sammenliknet forskere arbeidsstillingen til 282 elever i småskolen, nærmere bestemt om elevene hadde skolepulter som var utarbeidet for enten å sitte eller stå ved siden av. Elevene ble observert gjennom to semestre i samme skoleår. Det viste seg at elevene som sto, gjennomsnittlig konsentrerte seg om undervisningen i 7 minutter mer hver skoletime enn de som satt på den ”gamle” måten. De var også mer aktive i timene, rakte opp hånden mer, svarte på flere spørsmål og snakket ikke like mye utenfor tur. 

Pultene var opprinnelig lagd for å motvirke overvekt hos skoleelevene, basert på ideen om at fysisk aktivitet motvirker dette. I tillegg ser det altså ut til at muligheten til å stå mens man følger undervisningen gjør at elevene også tenker og lærer bedre. 

Jeg vet ikke om dette kan overføres til voksne, men det er jo verdt et forsøk, enten på arbeidsplassen eller hjemmekontoret? Det er uansett lurt å ikke sitte hele dagen, og ryggen din vil kanskje også takke deg.

Kilde:

Dornhecker, M.,  Blake, J.J., Benden, M. et. al. (2015). The effect of stand-biased desks on academic engagement: an exploratory study. International Journal of Health Promotion and Education. Publisert på nett 21. april 2015. doi: 10.1080/14635240.2015.1029641

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Det er mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2024 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: INOVEX
cartmagnifiercross
Handlekurv