Tilsvar til Aftenposten

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 27. april 2017
/

Boka “Hvordan fatte matte” ble kalt lite hyggelige ting i en kronikk i Aftenposten den 25. april. Skribenten mente vi drev med “vranglære” og at boka var et “makkverk”. Vi har naturligvis selv svart på kritikken, og dette svaret kan leses her. Her skriver vi blant annet at det virker som kronikkforfatteren ikke har forstått budskapet i boka.

Her er en noen litt mer utfyllende kommentarer, som forhåpentligvis kan bidra til å oppklare noe av forvirringen:

“Hvordan fatte matte” er ikke en “vanlig” leksehjelpbok. Det er en bok skrevet for voksne som har barn som sliter med matte, og som handler om

1) hva som må være lært FORUT for at man skal forstå matten, og med

2) forslag og anbefalinger om hvordan deretter ulike matematikktemaer kan forklares slik at elevene forstår dem lettere.

Dette er igjen basert på

1) en pedagogisk modell som heter systematisk begrepsundervisning (BU), og

2) Elins egne erfaringer gjennom mange år som spesialpedagog om hvordan hun faktisk må forklare for at elevene skal forstå. Når eleven har forstått, DA er de friere og mer fleksible i tankegangen og åpne for også andre forklaringsmåter.

Elin er forøvrig en av landets mest erfarne BU-pedagoger. Elins elever går fra å ofte ha gitt opp skolen og ha mistet troen helt på seg selv, til å både lære matte og også like faget, de får bedre karakterer – noen ganger de aller beste.

Det er ganske riktig noen korrekturfeil I de første utgavene , men disse rettes naturligvis opp fortløpende, og vi har for lengst laget en sak på hjernefabrikken.no hvor vi legger ut rettelser og presiseringer etterhvert som vi blir oppmerksomme på dem. I tillegg bruker Elin en del forklaringer og begreper som er annerledes enn det mange andre ville brukt. Men dette er altså ikke en vanlig mattelærebok, men en bok som går “bak”, eller “foran”, hvorfor eleven får problemer med å forstå, og som har som hensikt å vise hva som må til. Hvis det hadde vært de samme tingene man allerede hadde prøvd på (og som ikke virker!), så kommer man jo ingen vei? Målet er altså å få elevene til å forstå, og bli trygge på hvordan de analyserer og benytter seg av informasjonen de får, slik at de blir selvstendige i måten å tenke på.

Vi er klar over at en del mattelærere vil være uenige i noen av disse forklaringene. For eksempel bruker Elin begrepene ”siffer” og ”tall” litt annerledes enn det som er ”korrekt”, og forklarer blant annet om historien til ordet ”siffer” og at det betød ”plass”, og at vi på tomme plasser kan skrive tallsymboler – altså sifrene. Hensikten er altså å få barna til å forstå, for de blander ofte sammen sammen siffer, tall og antall.

Et annet eksempel er artikkelforfatterens eget om hyssingen og diameteren; her er det riktig det som står i boka, og det er sannelig også det samme han selv skriver, bare på en annen måte. For at barna skal se at omkretsen av en sirkel er diameter ganger 3,14, bruker Elin en hyssing som er like lang som diameteren og lar barna legge den så mange ganger rundt sirkelen som de må for å komme helt rundt. Da ser de selv at det er litt mer enn 3 ganger – hver gang, uansett hvor stor sirkelen er.

Og apropos hyssingen; Elin bruker mange såkalte “konkreter” – altså “ting å ta på”, og har etter over 20 år som spesialpedagog et unikt overblikk over nettopp hva det er som gjør at barna sliter, og hvor hun som pedagog må “sette inn støtet”. Barna forstår ofte ikke ordenes meningsinnhold (det er mye latin, blant annet). Derfor gjør hun slike ting som å klippe opp lapper med “multiplikasjon” på osv, noe som nevnes spesifikt som noe veldig rart i artikkelen. Men det er slikt som funker.

Både Elin og andre BU-pedagoger kan i det hele tatt vise til enormt gode resultater med elever (i alle aldre!), og det er derfor vi ville lage denne boka; for vi ser daglig hvor mange familier som er fortvilte og trenger annen hjelp enn den tradisjonelle som skolen kan gi. Dessuten, som mattelærer – hvis man ikke forstår hva barna ikke forstår, blir det vanskelig å hjelpe dem! Noen ganger må man da forenkle forklaringen, eller forklare fra – la oss si “en annen vinkel” – enn det mattelæreren ellers ville gjort. Og det er dét vi har vist en tilnærming til Iiboka, og det er åpenbart et behov for. Enormt mange både foreldre OG dyktige mattelærere som har fått stor glede og hjelp av perspektivene og erfaringene fra Elin, og det er det viktigste for oss: At barna får hjelp til å lære og mestre matten.

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv