– Mamma, jeg skal banke opp han som fant opp matte!

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 24. april 2020
/

Det sa Aleksander Hornslien (nå 21 år) en dag til moren sin da han fremdeles gikk på grunnskolen. Aleksander slet virkelig med læring, og var spesielt frustrert over matten. Men også norsk og andre fag. Aleksander ville virkelig lære, men det gikk jo ikke! Ikke før han kom til oss. Da var han 18 år gammel, og hadde gått glipp av masse læring. Nå, etter å ha gått hos Elin, sier han matte yndlingsfaget (sammen med gym).

Dette forteller Aleksander selv om hvordan han opplevde årene på skolen (teksten er skrevet av moren, Magdalena Troszczynska):

– Mamma, jeg vil ikke bli direktør når jeg blir stor!

– Hvorfor ikke, lille venn?

– Fordi jeg vil jobbe!

Denne samtalen hadde jeg med min mor en høstdag på vei til skolen. Jeg var nok ikke eldre enn 6–7 år. Lite visste jeg hvor mye hardt arbeid som lå foran meg allerede fra barndommen. Første skoledag – så spent og glad jeg var. Mor sier jeg var høyest av alle. Jeg kikket rundt på alle sammen med en stor smil om munnen, så klar til å lære.

Bokstavene ville ikke holde seg sammen og danne ord. Jeg klarte ikke lese ord med flere enn tre bokstaver. Det ble sagt at jeg muligens aldri vil kunne lese godt nok, og i alle fall ville jeg ikke forstå hva jeg leste. Imidlertid forsøkte jeg så godt jeg kunne. Det verste øyeblikket kom noen år senere, da jeg skulle låne en bok fra skolens bibliotek. Sammen med noen kamerater valgte vi oss hver vår bok. Jeg fikk klar beskjed fra vaktlæreren om å legge fra meg boken. ”Den er alt for vanskelig for deg”, ble det sagt. Jeg ble flau og følte meg så skuffet, så liten og dum. Hvorfor ga de meg ingen sjanse? Selvtilliten raste helt ned. Jeg var den dummeste, jeg ville ikke klare noe som helst.

Bedre var det ikke med matte. Å telle gikk greit, men å sette tallene sammen, plusse, trekke fra, var nesten umulig. Og snakk ikke snakk om ganging. Jeg ble bedt om å gjøre samme ting om og om igjen i et standard opplegg, selv om det ikke ga noen resultater. Til slutt gadd jeg ikke mer, jeg var jo dum.

Men hjemme var det litt gøy. Vi reiste mye. Jeg fanget opp fremmede språk ganske fort når vi var i utlandet. Hadde lyst å lære mer! Det var så spennende med alle de rare stedene vi besøkte. Historie, geografi – det var jo supergøy! Etter hver reise snakket foreldrene mine med lærerne med håp om at jeg kunne få lov til å lære mere av det jeg syntes var spennende, det jeg kunne vokse på og styrke meg på, men igjen: nei.

Heldigvis kjørte jeg mitt eget løp samtidig. Jeg fikk hjelp av en kiropraktor slik at motorikken min ble bra. Vi fikk råd om riktig kosthold så hjernen min klarte å jobbe mer effektivt og fant privatlærere som brukte en undervisningsmetode som var riktig for meg. Den vanlige øyelegen fant ingen feil med synet mitt, men jeg fikk meg briller. Ingen feil med ørene, men jeg fikk hørselsøvelser som hjalp meg til å skille mellom vesentlig informasjon og forstyrrende støy. I alder av 21 år fikk jeg stilt dysleksidiagnose. En ny verden begynte å åpne seg.

En dag ble matte plutselig litt morsomt, og jeg leser – sakte, men hvilke bøker! Nå leser jeg Stordalens Jeg skal fortelle deg min hemmelighet. Jeg kommuniserer på engelsk på jobben, har tatt førerkort for truck og planlegger å ta førerkort på gravemaskin, bil og mye annet.

Jeg er en fisk som aldri vil kunne klatre, men jeg er jammen helt fenomenal til å svømme!

Mange elever som sliter på skolen, kunne gjort det mye bedre om årsakene til hvorfor de sliter, var blitt oppdaget tidligere og de hadde fått undervisning som gikk ut på å lære selve grunnlaget for læring i tillegg til fagene.

Og det er dette vi brenner for: Å lære alle som vil hvordan de kan hjelpe sitt eget barn (eller andres barn!) til å lære nettopp dette grunnlaget, og deretter selve faget.

PS: Du kan lære hvordan du kan undervise ditt barn selv, slik Elin gjør med sine elever. KLIKK HER og bli med på veiledningsprogrammet vårt hvor du får se hvordan du går fram helt konkret for å bygge det rette grunnlaget hos ditt barn, tette igjen hullene som måtte være der, og forklare matten på en måte som gjør det lettere å forstå. Det er nemlig fullt mulig å synes at matte er gøy – når vi voksne bare underviser riktig!

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Det er mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2024 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: INOVEX
cartmagnifiercross
Handlekurv