Hvordan få bedre arbeidsminne

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 10. mars 2020
/

Sliter du litt når du får for mye informasjon av gangen som du skal håndtere? Vil du bli flinkere til å huske og lære?

Arbeidsminnet er den delen av vårt hukommelsessystem som gjør oss i stand til å midlertidig holde informasjon vi jobber med i bevisstheten. Jeg liker å tenke på arbeidsminnet som en operasjonssentral mellom nåtiden og langtidsminnet. Det er arbeidsminnet vi jobber aktivt med for eksempel når vi lærer og jobber med analyser og problemløsning, eller til og med bare når vi leser og skal kjenne igjen ord. Elever med dysleksi og andre former for lærevansker har ofte lavere arbeidsminnekapasitet.

Hos en person som har store problemer med læring, er det viktıg å se på mulige underliggende årsaker til at arbeidsminnekapasiteten er svekket. Kan det være ubalanser i kroppen som hindrer arbeidsminnets funksjon? Da vil det være nyttig å finne ut av dette, og se om det er noen ubalanser som kan rettes opp. En slik vurdering kan man på gjort blant annet hos Senter for Bedre Læring i Oslo.

Noen studier og forskere mener man kan utvide arbeidsminnekapasiteten med trening. Andre mener slik trening ikke har effekt utover at man kanskje blir litt flinkere til akkurat den type oppgaver man trener på, men ikke at man får bedre arbeidsminne totalt sett. I en læresituasjon vil det uansett være viktig å unngå unødvendig belastning av arbeidsminnekapasiteten, og for eksempel la elevene jobbe i ro og fred uten for mange innspill av gangen.

Om du har et mer hverdagslig ønske om å huske litt bedre og bli litt flinkere til å beholde informasjon i arbeidsminnet, kan du benytte deg av ulike hukommelsesteknikker som ”chunking”: Det innebærer å sortere informasjonen i mindre deler, helst opp til maksimalt 7 grupper. Det ser ut til at de fleste av oss har en grense på å huske rundt 7 elementer av gangen.

Sliter du med å konsentrere deg, kan det også ha ernæringsmessige årsaker. For eksempel er blant annet fettsyrer viktig for konsentrasjon og den mentale utholdenhet, og mange som strever med læring, konsentrasjon og hukommelse mangler omega-3. Du tar vel fiskeoljen din?

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv