Denne jenta kunne vi sannsynligvis hjulpet

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 28. mai 2016
/

I dette leserinnlegget i Bergens Tidende forteller en mor og far om datteren som, tross iherdig jobbing, går ut med 1 i matte og dårlig selvfølelse. Saken har engasjert mange, inkludert oss. Vi hører historier som dette omtrent daglig når vi møter haugevis av elever som strever med matematikken og går på nederlag etter nederlag.

– Jeg er helt sikker på at dette ikke er hennes beste, sier spesialpedagog Elin Natås.
– Her er det årsaker til utfordringen som ikke er blitt kartlagt og gjort noe med. Og så stusser jeg på om noen kanskje har hatt undervisningsvansker i de fire første årene hennes på skolen?

Det er nemlig ikke elevens feil om de ikke lærer matematikken. Det er flere mulige årsaker til at barn og unge sliter med dette faget på dette nivået, inkludert fysiologiske, psykologiske og pedagogiske. Da må vi undersøke hva årsakene er, fjerne problemene i bunnen, og bygge opp matematikkforståelsen fra grunnen.

Hvis elevene blir fanget opp i tide og får den riktige hjelpen og undervisningen, kan vi unngå at barna våre får slike forferdelige opplevelser fordi de ikke har fått den undervisningen og oppfølgingen de trenger. Å gjøre dette, burde ikke være en opsjon for samfunnet, men en plikt.

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv