Av med skoa - det er sunt å gå barbeint!

Av: Anne Lene Johnsen
/
Den: 24. juli 2020
/

Gå barbeint i gress eller på stein så mye du kan. Det kan nemlig gi deg mange gode helsefordeler.

Noe av det deiligste med vår og sommer, er å kunne sparke av seg sko og sokker og stikke bare føtter i gress og sand og vann. Det føles godt både for tær og sjel, og det er jo ikke så rart: Vi er tross alt ikke født med sko på beina, og naturen har kanskje ment at vi skal gå mer barføtt en vi gjør i dag? I tidligere tider hadde mennesket stadig direkte kontakt med bakken: Vi gikk barbeint på den, sov på den og levde nær den. Brukte vi sko, var de laget av skinn. I dag går vi rundt med sko av syntetiske materialer, og vi bor og jobber i hus med etasjer langt over bakken. Vi har altså bokstavelig talt mistet en del bakkekontakt de siste tiårene.

Ved å gå barføtt oppnår vi sannsynligvis flere ting enn bare å få luftet tærne.

* Èn mulig effekt, er det som kalles "jording". I følge "oppfinnerne" av disse idéene og forskerne som har begynt å undersøke effekten jorda kan ha på kroppen, tilfører denne kontakten med bakken kroppen gratis elektroner. Dette har tilsvarende effekt som å tilføre antioksidanter. Dessuten mener de at jording gjør at man skjermes fra elektromagnetisk stråling fra mobiltelefoner og andre moderne tekniske dingser. Ikke alle støtter dette synet og avfeier det som svært så alternativt, men blant andre elektrofysiologene Gaetan Chevaler og Kazuhito Mori, sammen med biofysiker Charles Oschman, sier de kan vise til store helsemessige forbedringer hos forsøkspersoner som har jordet seg. Noen slike effekter er nedsatte inflammasjoner, bedret oksygeninnhold i blodet, normalisering av det autonome nervesystemet og redusert stress. Den amerikanske kiropraktoren Jeffrey Spencer er konsulent for flere toppidrettsutøvere, og bruker jording som en del av behandling og restitusjon.

Om du ikke skulle tro på jordingsidéen om at det er sunne elektroner å hente fra bakken, er det fremdeles andre gode grunner til å gå barbeint.

* Å gå barbeint i ulendt terreng er blant annet viktig og god trening for sanseapparatet og motorikken. Det er for eksempel viktig for barn å kunne bevege seg i variert terreng for å utvikle sansene sine. Ved å bevege oss (helst på bare føtter) i naturen lærer vi om hvordan kroppen beveger seg, stimulerer sanseapparatet, og utvikler gode motoriske ferdigheter. Dette er blant annet viktig for blant annet senere læring, konsentrasjon og søvn.

I dag er det til og med mulig å få kjøpt "gangstier" for barn, som er en sti som simulerer variasjoner i naturen og som skal gi kroppen en følelse av at man er ute i naturen, selv om man er inne. Hensikten er altså å trene kroppen på å oppfatte og håndtere disse variasjonene.

* Et tredje tips er at å løpe rundt barføtt i gresset kan gjøre at du får bedre arbeidsminne! Ja, helt sant:

I en studie med en gruppe menn i 20-årene sammenlignet man effekten av å enten løpe barbeint eller med fotbekledning, samtidig som noen fikk tråkke på ulike objekter underveis, og andre ikke. Så fikk deltakerne gå gjennom tester av arbeidsminnefunksjonen. De som løp barbeint presterte også bedre på den kognitive testen, men bare når de hadde måttet tråkke på ting. Dette indikerer at når vi må passe på å ikke tråkke på skadelige ting, øker det kravene til oppmerksomhet og gir dermed ekstra hjernetrening.

Det er arbeidsminnet vi bruker for å prosessere ny informasjon og sammenligne det med gammel informasjon vi henter fra langtidshukommelsen, altså nettopp den funksjonen vi trenger for å vurdere om ting vi løper på kan skade føttene. Arbeidsminnet er viktig for læring generelt. Å løpe barbeint rundt kan altså vise seg å være en nyttig øvelse for den som vil gi arbeidsminnet et oppsving.

Forhåpentligvis har de fleste av oss fremdeles tilgang på ekte natur, så da er det bare å sparke av seg skoene. Har du forresten prøvd å stå barbeint ute når det er kaldt i bakken? Selv om det kan høres ut som en kjølig opplevelse, vil du kanskje merke at etter noen sekunder, blir det varmt og godt å stå på bakken, likevel. Det kan du jo teste ut til vinteren, hvis du skulle være nysgjerrig!

***
Hva er "jording"?

Innen elektrofaget, er jording en sikkerhetsmekanisme ved bruk av elektrisk strøm. I sammenheng med mer alternative retninger, handler "jording" om å få hudkontakt med bakken på jevnlig basis for å få tilført elektroniske ladninger fra jorda som er sunne for oss.

Les mer i boka Earthing av blant andre Clinton Ober.

***

Studien om å løpe barføtt: Alloway RG, Alloway TP, Magyari PM, Floyd S. An exploratory study investigating the effects of barefoot running on working memory. Percept Mot Skills. 2016:122-2; 432-443. doi: 10.1177/0031512516640391

Del gjerne:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Å, så mye som er gøy og lurt å lære om! Noe av det du leser her har stått på trykk i Dagbladet Magasinet, Allers, avisa Dagbladet, Helsemagasinet eller andre steder. Noe av det står bare her. Men alt er skrevet av meg. Alt er ting jeg liker og interesserer meg for og som jeg har lyst til å dele med deg, fordi du kanskje også kan ha glede av det. God lesning!

Copyright © 2020 Hjernefabrikken
Min konto
Utvikling og drift: WPCODE
cartmagnifiercross
Handlekurv